جستجو کردن
Close this search box.
راهنمای خرید درجه باد

راهنمای خرید درجه باد

درجه باد

درجه باد ابزاری ساده است. وقتی به طور منظم استفاده شود ، راحت‌ ترین روش برای بهبود ایمنی راننده و در عین حال کنترل و عملکرد موتور سیکلت است. متقاعد نشدید؟ بر اساس گزارش انجمن ملی ایمنی بزرگراه ها، پنچری لاستیک سالانه باعث حدودا 11000 تصادف وسیله نقلیه می‌شود و لاستیک های کم باد یکی از چهار عامل اصلی این موضوع هستند . علاوه بر این یافته ، NHTSA تحقیقی را در مورد تصادفات موتور سیکلت انجام داده که دوباره لاستیک های کم باد در تصادفات موتور سیکلت بیشترین تاثیر را داشتند.
اینها، همراه با بهبود مصرف سوخت و فرسایش لاستیک ، دلیلی است که پرکاربرد ترین ابزار در جعبه ابزار هر موتورسوار درجه باد باشد . مقاله راهنمای خرید درجه باد به شما کمک می‌کند درجه باد مناسبی را بر اساس نیازهای خود انتخاب کنید.

آناتومی درجه باد

تمام درجه بادها دو ویژگی مشترک دارند : یک نمایشگر که نشان دهنده قرائت فشار هوا است ، و یک کلمپ والف که به والف لاستیک متصل می‌شود. بسیاری از آنها همچنین دارای شیر تخلیه هوا هستند تا فشار اضافی را تخلیه کنند . آنچه یک درجه باد را از دیگری متمایز می‌کند روشی است که این ویژگی‌ های مشترک در محصول پیاده‌ سازی شده‌اند.
نمایشگرها در دو سبک وجود دارند . درجه باد های دیجیتال از حسگرها و مدارها برای محاسبه فشار هوا استفاده می‌کنند و نتایج را روی یک پنل LCD نشان می‌دهند . درجه باد ‌های آنالوگ در مقابل از قطعات مکانیکی برای حساس شدن به فشار استفاده می‌کنند و از یک عقربه مکانیکی که برای نشان دادن نتایج است ، استفاده می‌کنند.

درجه باد معمولی
یک درجه باد معمولی شامل این قطعات مشترک است.

تقریباً تمام درجه بادهای موجود در ایالات متحده فشار را بر حسب پوند بر اینچ مربع (PSI) اندازه‌گیری می‌کنند . بیشتر درجه باد های دیجیتال ، و برخی از درجه باد های آنالوگ نیز ، طوری طراحی شده‌اند که فشار را برحسب کیلو پاسکال (kPa) که معمولاً در اروپا استفاده می‌شود و (Bar) بار (برابر با 100 کیلو پاسکال و به ندرت برای اندازه‌گیری فشار لاستیک استفاده می‌شود) نیز نشان دهند.

کلمپ والف ، قسمتی که به والف لاستیک متصل می‌شود ، ممکن است بخشی از بدنه درجه باد نیز باشد . معمولاً ، کلمپ والف به سمت پایین می‌چرخد تا اتصال به لاستیک را راحت‌تر کند در حالی که همچنان اجازه می‌دهد کاربر برای خواندن آسان نمایشگر را موقعیت دهی کند. نهایتاً ، درجه بادها معمولاً شامل یک شیر تخلیه هوا هستند که برای کاهش آسان فشار بدون نیاز به قطع اتصال از والف لاستیک بین اندازه‌گیری‌ ها استفاده می‌شود.

سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک

کسانی که سیستم  TPMS (سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک) دارند ، به یاد داشته باشید این سیستم‌ها اندازه‌گیری تقریبی (و لزوماً دقیق نیست) ارائه می‌دهند ، اما مهم‌تر از همه به راننده در زمانی که فشار باد لاستیک پایین است هشدار می‌دهند . نباید از سیستم نظارت بر فشار باد تایر (TPMS) برای باد کردن لاستیک‌ ها تا سطح توصیه شده استفاده کرد.

دیجیتال یا آنالوگ – مزایا و معایب

اگر چه این تصمیمی ساده به نظر می‌رسد ، برخی از ملاحظات مهم وجود دارد که هنگام انتخاب درجه باد لاستیک باید در نظر گرفت.

دیجیتال یا آنالوگ

قیمت – هیچ مزیتی وجود ندارد. زمانی که یک محصول با کیفیت خوب انتخاب می‌کنید ، این مورد مهم نیست.

 

واحدهای اندازه‌گیری – مزیت دیجیتال ؛ با دقت ، اندازه‌گیری‌ ها را در واحد های مقیاس متعدد نشان می‌دهد.
موتورسوارانی که می‌خواهند فشار را در مقیاسی غیر از PSI اندازه‌گیری کنند باید یک درجه باد دیجیتال در نظر بگیرند . درجه باد های دیجیتال به راحتی بین PSI، kPa و بار (Bar) جابه جا می شوند و حتی می توانند نتیجه را بین مقیاس ها تبدیل کنند . درجه باد های آنالوگ گاهی اوقات یک مقیاس دوم روی صفحه نمایش دارند.

 

دقت – مزیت دیجیتال ؛ دقت در تمام محدوده اندازه‌گیری برتر است.
درجه باد های لاستیک آنالوگ برای دادن دقیق‌ ترین خوانش در میانه محدوده اندازه‌گیری طراحی شده‌اند . به عنوان مثال ، یک درجه باد آنالوگ که از 0 تا 100 PSI اندازه‌گیری می‌کند، دقیق‌ترین خوانش را بین 25 و 75 PSI می‌دهد. خوانش‌های بالاتر و پایین‌تر از این آستانه‌ها دقت کمتری دارند . با آگاهی از این موضوع ، درجه بادی را خریداری کنید که محدوده میانی آن فشار توصیه شده برای لاستیک موتورسیکلت شما را پوشش می‌دهد.
در مقابل ، درجه باد های دیجیتال در سراسر محدوده اندازه‌گیری خود به یک اندازه دقیق هستند.
دقت واقعی یک درجه باد آنالوگ معمولاً ± 1٪ یا 2٪ در رنج اندازه گیری است ، در حالی که درجه باد ‌های دیجیتال بین ±.0.5٪ تا 1٪ در تمام محدوده دقیق هستند.

 

دقت – مزیت دیجیتال ؛  دقیق‌تر و آسانتر برای خواندن نتیجه
برای خواندن یک درجه باد آنالوگ از عقربه استفاده می‌کنند که معمولاً به ازای هر یک PSI از 0 تا حداکثر مقداری که درجه باد برای پوشش آن طراحی شده است ، علامت گذاری می‌شود . به دست آوردن یک خوانش دقیق می‌تواند به ویژه وقتی که عقربه در میان واحدهای اندازه‌گیری قرار می‌گیرد ، دشوار باشد. در نتیجه ، بهتر است درجه بادهای آنالوگ را در مقیاس نزدیک‌ ترین واحد اندازه‌گیری دقیق در نظر بگیرید.
درجه باد ‌های دیجیتال تخمین‌گری در نتایج را حذف می‌کنند . نمایشگر به‌ طور واضح یک خوانش دقیق را معمولاً تا نزدیک‌ترین 0.10 PSI یا0.01 بار(Bar) نشان می‌دهد.

استانداردهای گواهی‌نامه – مزیت آنالوگ ؛ تنها درجه باد های آنالوگ یک استاندارد دقت برای محک زدن دارند.
دقت درجه باد آنالوگ ممکن است با استاندارد ANSI B40.1 گواهی شده باشد . با این حال، در حال حاضر چنین استانداردی برای درجه بادهای دیجیتال وجود ندارد . درجه باد های آنالوگ با کیفیت بهتر ساخته و کالیبره شده‌اند تا با استاندارد ANSI مطابقت داشته باشند.

قابلیت استفاده هیچ مزیتی وجود ندارد ؛ هر دو مدل های مختلفی ارائه می دهند که بسته به وضعیت ، متفاوت کار می کنند.
ما قابلیت استفاده را از چند جهت مورد بررسی قرار دادیم که اولین آن این بود که چقدر راحت می توان درجه باد را به والف لاستیک اتصال داد . در اینجا تفاوت بر اساس ارگونومی است نه فناوری . درجه باد هایی با لوله های انعطاف پذیر در فضاهای تنگ مانند بین چرخ دنده های بزرگ دوچرخه های ورزشی راحت تر نصب می شوند . اگر لوله ای نداشته باشد باید کل درجه باد را بین شاخ و رینگ ها جای داد . در شرایطی که با قطر والف مشکل دارید ، لوله انعطاف پذیر مزیت بزرگی است.
ثانیا ، کیفیت کلمپ والف را در نظر بگیرید . بیشتر درجه باد ها ، دیجیتال یا آنالوگ ، از کلمپ والف برنجی استفاده می کنند که بر روی والف قرار می گیرد . در این فرایند اجتناب ناپذیر است که مقداری هوا از داخل خارج نشود.

همچنین به دنبال درجه بادی باشید که پس از برداشته شدن از والف لاستیک خوانش ها را حفظ کند . این ویژگی زمانی که موقعیت دریچه شلنگ مانع دیدن نمایشگر می شود یا هنگام کار در نور کم بسیار مفید است . دکمه بازیابی / تخلیه درجه باد را به صفر بازمی گرداند.
زمانی که یک لاستیک بیش از حد باد خورده باشد ، سیستم تخلیه هوای داخلی تنظیمات را سریع و آسان می کند بدون اینکه لازم باشد درجه باد را از والف جدا کنید.
و در نهایت ، قابل خوانا بودن خود درجه باد را بررسی کنید. برای درجه باد های آنالوگ ، در نظر بگیرید که صفحه نمایش آن به اندازه کافی بزرگ باشد تا به راحتی قابل خواندن باشد . آیا به نحوی روشن است تا در شرایط نور کم استفاده شود ؟ درجه باد های دیجیتال بهتر قابل خواندن هستند.

پایداری هیچ برتری وجود ندارد ؛ هر دو در هنگام استفاده روزانه پایدارند
برخی از درجه باد ها برای حمل در هنگام سواری طراحی شده اند ، در حالی که  بقیه به اندازه کافی محکم هستند که در جعبه ابزار پرتاب شوند . درجه باد های ارزان قیمت لزوما دارای مقاومت کمتر نیستند . در واقع ، دو مدلی که ما تست کردیم با وجود سقوط و پرتاب شدن بین جعبه ابزار ، آسیب قابل توجهی را متحمل شدند . آنها خراشیده و کنده شده بودند و صفحه نمایش و LCD خراشیده (شکسته نشده) بود ولی علی رغم ظاهرشان هر دو به طور کامل کار می کردند.

 

قابلیت اطمینان و گارانتی برتری آنالوگ ؛ نیاز به باتری ندارد
درجه باد های آنالوگ با گذشت زمان دقت کمتری دارند ، زیرا قطعات مکانیکی آنها فرسوده می شود . از سوی دیگر درجه باد های دیجیتال باید بسته به میزان استفاده دوره ای باتری تعویض کنند . با این حال ، هر دو طرح چند سال دوام خواهند داشت.

 

جمع بندی

انتخاب یک درجه باد به انتخاب چیزی برمی گردد که بتواند بین چرخ و والف با کمترین میزان تلاش ، یک اندازه گیری دقیق و قابل خواندن ارائه دهد . درجه باد هایی با لوله های تمدیدی زمانی که دسترسی به والف دشوار است عملکرد خوبی دارند در حالی که درجه باد های دیجیتال دقیق ترین اندازه گیری را ارائه می دهند.

درجه باد موتور سیکلت
با توجه به اینکه انتخاب های ارزان قیمت زیادی وجود دارد ، هر جعبه ابزاری باید دارای یک درجه باد باشد و هر راننده غالبا باید از آن استفاده کند تا ایمنی و عملکرد سواری را به حد اکثر برساند  این شامل رانندگان موتورسیکلت های مجهز به سیستم TPMSمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...